Veelgestelde vragen

Huren

Jenter Real Estate is open van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:30. Gedurende onze openingstijden kunnen bezichtigingen worden ingepland. Bevindt u zich nog in het buitenland en zou u graag een woning willen bezichtigen? Ook een afspraak via Skype, WhatsApp video of FaceTime behoort tot de mogelijkheden om een woning te bekijken. We stellen ons flexibel op en denken graag met u mee. We staan voor u klaar om u te ondersteunen in de zoektocht naar de woning waar u een thuis van kunt maken. 
Jenter Real Estate brengt administratiekosten in rekening bij de huurder. De administratiekosten dekken de kosten voor de administratieve afhandeling van verhuur. Denk bijvoorbeeld aan het opmaken van een huurovereenkomst en het opstellen van de factuur. Ook het controleren en het verwerken van de documentatie behoren tot onze werkzaamheden. Daarnaast zijn wij aanwezig bij de sleuteloverdracht. Bovendien zal de staat van de woning door ons gerapporteerd worden op juiste wijze, denk onder andere aan een inventarislijst, een conditierapport en de fotoreportage. Zo bent u ervan verzekerd dat er geen misverstanden zijn over de staat van onderhoud wanneer u de woning verlaat. De administratiekosten bedragen eenmalig €350,- en dit is inclusief 21% BTW.

Het antwoord op deze vraag is nee. De verhuurder staat in zijn recht om de hurende/geïnteresseerde partij te weigeren en om het voorstel wel of niet te accepteren. Acceptatie van een huurder is niet alleen afhankelijk van de huurprijs. De overige voorwaarden spelen hierin ook een rol. We vertellen u er graag meer over tijdens de bezichtiging of neem contact met ons op om meer informatie te ontvangen. 

 Wanneer u naar aanleiding van een bezichtiging interesse hebt in een woning en deze graag zou willen huren, kunt u een voorstel indienen om de woning te huren. Na de bezichtiging kunt u een mail naar ons toe sturen om zo uw interesse kenbaar te maken waarna u een biedingsformulier van ons ontvangt. In het biedingsformulier kunt u de onderstaande punten tegenkomen:

•      Op welke datum u wilt intrekken; 
•      Verblijfsduur;
•      Bevestiging van de gevraagde huurprijs of een huurprijs voorstel;
•      Aanvullende opmerkingen en wensen. Denk hierbij aan gebruik van de berging en parkeerplaats (indien aanwezig) of aanpassing in het meubilair of overige inventaris (anders dan dat bij de bezichtiging aanwezig was);

•      Een korte beschrijving van jezelf.

Zodra we uw biedingsformulier in ingevuld retour hebben ontvangen samen met de gewenste documentatie, versturen we de ontvangstbevestiging namens Jenter Real Estate. De onderhandeling tussen u en de verhuurder is daarmee begonnen. De verhuurder heeft dan 3 werkdagen om een reactie te geven. Echter wanneer Jenter Real Estate eerder een reactie ontvangen kunt u deze direct van ons verwachten.
Bij het opstellen en versturen van een biedingsformulier met bijbehorende documentatie, is het belangrijk dat u volledig achter deze keuze staat. Wanneer een voorstel eenmaal is gestuurd en u ontvangt hiervan een ontvangstbevestiging namens Jenter Real Estate, dan is er een onderhandeling gaande tussen u en de verhuurder. Het voorstel annuleren in dit stadium behoort niet tot de mogelijkheden. Bij akkoord van dit voorstel door de verhuurder van de woning, is er een overeenstemming bereikt en zal de huurovereenkomst worden opgemaakt. Mocht er een tegenvoorstel komen van de eigenaar van de woning, dan zal deze tijdig worden teruggekoppeld aan u, de potentiële huurder. Mocht u zich niet kunnen vinden in dit tegenvoorstel van de verhuurder en u komt er samen echt niet uit, dan komt het tegenvoorstel te vervallen. U bent als potentiële huurder verder niet tot een afname verplicht. 
Geweldig, het huurakkoord is bereikt! De dames van Jenter Real Estate denken graag met u mee om de verhuur helemaal in orde te maken. Tijdens het invullen van de biedingsformulier heeft u ook de personaliaformulier toegestuurd gekregen en ingevuld geretourneerd samen met de gevraagde documentatie. Wanneer alle documenten zijn ontvangen, zal er door ons een controle / screening plaatsvinden. De huurovereenkomst wordt opgesteld zodra alle documentatie is goedgekeurd. Deze overeenkomst ontvangt u per mail met de factuur voor de eerste betaling. Het proces van het opsteleln van de huurovereenkomst met bijbehorende factuur kan enkele dagen duren.  

Wanneer een verhuur tot stand komt van een privé persoon ontvangt Jenter Real Estate graag de volgende documentatie:

  • Kopie paspoort huurder(s).
  • Huidige werkovereenkomst.
  • Werkgevers verklaring.
  • Laatste drie loonstroken.
  • Bank afschrift laatste 3 maanden (met zichtbare loonstorting).
  • NAW gegevens.

Een bedrijf kan ook een woning huren voor zijn werkgever. Dit komt vaak voor bij expats. Bij een zakelijke verhuur vragen wij de volgende documenten:

  • Kopie paspoort bewoner.
  • Kopie paspoort tekenbevoegde van het bedrijf (vermeld op KvK uittreksel).
  • KvK uittreksel van het desbetreffende bedrijf.
  • Jaarstukken van de afgelopen 3 jaar.

Als laatste kan het zijn dat een Ambassade een woning huurt voor een van haar diplomaten. In dat geval ontvangen we graag de volgende documentatie:

  • Kopie paspoort bewoner(s).
  • Kopie paspoort van de ambassadeur.
  • Een verklaring dat de bewoner werkzaam is voor de Ambassade en de ambassade de woning huurt en hiermee verantwoordelijk is voor de woning en de betalingsverplichtingen. De verklaring dient voorzien te zijn van een stempel van de Ambassade.

De factuur bestaat uit de huur voor de eerste betaal periode, de borg en de administratiekosten. De factuur dient voldaan te zijn voordat de sleutel overdracht plaats vindt en kan voldaan worden door middel van een bank overboeking (in overleg kan er in sommige gevallen ook contant voldaan worden).

Een waarborgsom ofwel borg dient als garantstelling voor de verhuurder. De verhuurder kan de borg gebruiken wanneer u als huurder zich niet houd aan de afspraken welke gemaakt zijn in de huurovereenkomst. De verhuurder kan de borg bijvoorbeeld gebruiken om schade aan het gehuurde te herstellen wat is ontstaan tijdens uw verblijf. De borg mag ook gebruikt worden om betalingsachterstanden of meer verbruik van energiekosten mee te voldoen indien nog openstaand. Let wel op! De borg mag nooit als laatste maand huur gebruikt worden.

De datum dat de huurovereenkomst in gaat is ook de datum van de sleutel overdracht. Wilt u eerder intrekken? Dat kan indien de woning eerder beschikbaar is, echter wordt de documentatie en factuur hierop aangepast.

In het voorstel kunt u uw gewenste intrek datum vermelden. Gaat de verhuurder hiermee akkoord, dan kan u verwachten dat dit ook de daadwerkelijke datum is van de sleutel overdracht. Of dit nu de 3e, 16e of 22ste van de maand is, alles is mogelijk.

Dit is gespecificeerd in de huurovereenkomst. Dit kan de eigenaar zelf zijn of bijvoorbeeld Jenter Real Estate als zij het beheer voor de woning uitvoeren. Wanneer u vragen heeft, opmerkingen of er zijn calamiteiten, dient u met de persoon vermeld op de huurovereenkomst contact op te nemen.

Verhuren

Bel of mail ons voor een vrijblijvende afspraak. De afspraak zal plaatsvinden bij de te verhuren woning om zo een reële waardebepaling te kunnen geven. Bij het eerste gesprek zal de kennismaking plaatsvinden met de dames van Jenter Real Estate en lichten wij onze persoonlijke werkwijze toe. Ook vertellen wij graag wat we voor uw vastgoed kunnen betekenen om de beste verhuur te realiseren. Wanneer alle informatie en wensen met elkaar zijn gedeeld, kan de opdracht tot dienstverlening worden getekend. De woning wordt vervolgens in het portfolio van Jenter Real Estate opgenomen om een passende huurder te vinden. 

Naast de getekende opdracht tot dienstverlenging heeft Jenter Real Estate nog de volgende documentatie nodig:
  • =         Kopie paspoort van verhuurder;
  • =         Eigendomsbewijs van de woning;
  • =         Energielabel en bijbehorend energiecertificaat;
  • =         NAW-gegevens;
  • =         IBAN rekeningnummer met tenaamstelling.
Een kennismaking met de potentiële huurder behoort tot de mogelijkheden. Jenter Real Estate geeft altijd een profielschets van de geïnteresseerde partij, zodat u een duidelijker beeld krijgt wie de woning heeft bekeken. 

Wanneer er een datum is overeengekomen voor de sleuteloverdracht, moet de woning ook op die datum gereed zijn voor oplevering. Dit houdt in dat de woning geheel schoon is (hotel schoon), alle lampen werken en alle overige items zoals ramen, deuren, hang en sluitwerk, kranen en dergelijke functioneren goed. Daarnaast dient aanwezig keukenapparatuur correct te functioneren en moet de CV ketel recent onderhouden zijn.

Bij gemeubileerde verhuur dienen de bedden te zijn opgemaakt, alle meubels netjes op de juiste plek te staan en alle persoonlijke en overbodige spullen te zijn verwijderd. Verder moet alle aanwezige apparatuur correct zijn aangesloten en functioneren. De woning dient volledig gereed te zijn om door de huurder bewoond te worden zonder dat hij daar zelf nog iets voor moet doen.

Na de sleuteloverdracht is er een vast contactpersoon bij de huurder bekend. Dit houdt in dat de huurder bij vragen, opmerkingen en calamiteiten contact op kan nemen met deze persoon. Indien het beheer in handen ligt van de verhuurder zal hij de contactpersoon zijn. De dames van Jenter Real Estate nemen regelmatig het beheer over van de eigenaar en zullen in dit geval ook de contactpersoon voor de huurder zijn. Voor meer informatie over deze dienst en het beheer van woningen, kunt u een kijkje nemen op onze beheer informatie pagina. We staan voor u klaar!

Een expatriate of afgekort expat is iemand die vaak voor een tijdelijke periode, vanwege werk (meestal uitzending door een bedrijf of organisatie) in het buitenland woont en werkt. Dikwijls worden expats als ideale huurders gezien, aangezien zij vaak werken voor grote, gerenommeerde bedrijven en door de tijdelijke aard van hun verblijf niet hun leven lang in uw woning zullen blijven. Expats hebben echter wel hogere eisen en hebben daarnaast meer begeleiding nodig dan de gemiddelde Nederlandse huurder. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van uitleg over het deponeren van vuilnis en het aanvragen van nutsvoorzieningen of parkeervergunningen. Daarnaast hebben expats vaak meer uitleg nodig over de werking van de thermostaat en andere huishoudelijke apparaten. De dames van Jenter Real Estate kunnen deze aanvullende activiteiten bij expats als huurders voor u uit handen nemen. Daarnaast informeren we u graag over de voor- en nadelen van verhuren aan expats. 

Naar aanleiding van de bezichtiging kan de geïnteresseerde partij een voorstel doen voor het huren van de woning. In het voorstel zal de potentiële huurder het volgende vermelden:
  • =         Startdatum huurovereenkomst en sleuteloverdracht;
  • =         Verblijfsduur;
  • =         Prijsvoorstel huur;
  • =         Aanvullende opmerkingen en wensen. Denk hierbij aan gebruik van de berging en parkeerplaats (indien aanwezig) of aanpassing in het meubilair of overige inventaris (anders dan dat bij de bezichtiging aanwezig was).
  • =         Een korte beschrijving van zichzelf;

Zodra u het huurvoorstel hebt ontvangen, is de onderhandeling met de potentiële huurder gestart. Het is wenselijk om binnen drie werkdagen te reageren. Een tegenvoorstel behoort ook tot de mogelijkheden. Jenter Real Estate denkt graag mee om tot de beste afspraken te komen en deze contractueel vast te leggen. 

Wanneer een huurakkoord wordt bereikt met een natuurlijk persoon, ontvangt Jenter Real Estate de volgende documentatie:
  • =         Kopie paspoort huurder(s);
  • =         Huidige werkovereenkomst;
  • =         Werkgeversverklaring;
  • =         Laatste drie loonstroken;
  • =         Bankafschrift laatste 3 maanden (waar het loon op gestort wordt);
  • =         NAW-gegevens.

Een bedrijf kan ook een woning huren voor zijn werknemer. Dit komt vaak voor bij expats. Bij een zakelijke verhuur ontvangen wij vanuit Jenter Real Estate de volgende documenten:

  • =         Kopie paspoort bewoner(s);
  • =         Kopie paspoort tekenbevoegde van het bedrijf (vermeld op KvK uittreksel);
  • =         KvK uittreksel van het desbetreffende bedrijf;
  • =         Jaarstukken van de afgelopen 3 jaar.
  • =         NAW-gegevens.

Als laatste kan het zijn dat een ambassade een woning huurt voor een van haar diplomaten. In dat geval ontvangt Jenter Real Estate de volgende documentatie:

  • =         Kopie paspoort bewoner(s);
  • =         Kopie paspoort van de ambassadeur;
  • =         Een verklaring dat de bewoner werkzaam is voor de ambassade en de ambassade de woning huurt. De ambassade toont hiermee aan verantwoordelijk te zijn voor de woning en de betalingsverplichtingen. De verklaring dient voorzien te zijn van een stempel van de ambassade.
  • =         NAW-gegevens.

Beheer

Na de sleuteloverdracht, kan de huurder bij de contactpersoon aankloppen met vragen, opmerkingen of calamiteiten. De gegevens van deze contactpersoon staan in de huurovereenkomst vermeld. Over het algemeen is dit de eigenaar van de woning. Ook behoort het tot de mogelijkheden dat Jenter Real Estate het beheer van de woning van de eigenaar overneemt . In dit geval zal Jenter Real Estate optreden als contactpersoon voor de huurder, gedurende het gehele verblijf. De dames zullen dan onder andere alle vragen beantwoorden en calamiteiten oplossen.

Bij ons natuurlijk! Wij zijn gespecialiseerd en zijn er speciaal voor u om u te ontzorgen! Graag verwijzen wij u door naar deze pagina voor meer informatie.

Recent bekeken